Międzykulturowość w edukacji historycznej
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza na I międzynarodową konferencję „Międzykulturowość w edukacji historycznej”. Konferencja jest organizowana w partnerstwie z Europejskim Centrum im. A. H. Wergelanda w Norwegii i przy wsparciu Rady Europy.
Celem konferencji jest próba odpowiedzi na pytanie, jak wykorzystywać wiedzę i refleksję o przeszłości do budowania postaw otwartości w globalizującym się świecie oraz do odkrywania potencjału różnorodności w społecznościach lokalnych.
Przyjrzymy się metodom edukacji międzykulturowej, obywatelskiej i edukacji o prawach człowieka. Szczególną uwagę poświęcimy temu, czy i jak można zapobiegać dyskryminacji, zwalczać antysemityzm, rasizm i mowę nienawiści poprzez działania edukacyjne.
Zależy nam na uwzględnieniu perspektywy zarówno naukowców, jak i praktyków działających w obszarze edukacji i kultury. Konferencja będzie okazją do dyskusji, wymiany doświadczeń i inspiracji, wspólnego poszukiwania nowych metod, a także nawiązania kontaktów i partnerstw z przedstawicielami polskich i europejskich organizacji i instytucji.
Do udziału w konferencji zachęcamy badaczy zajmujących się tematem międzykulturowości i edukacji międzykulturowej, a także praktyków: muzealników, przedstawicieli organizacji pozarządowych i instytucji kultury, edukatorów, pedagogów, realizatorów projektów dotyczących tematyki wielo- i międzykulturowości oraz wszystkich innych zainteresowanych tym tematem.
Program konferencji jest przygotowywany przy wsparciu Rady Programowej w składzie:
dr Claudia Lenz (Europejskie Centrum im. A. H. Wergelanda);
Sjur Bergan (Departament Edukacji, Rada Europy);
Alicja Pacewicz (Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskie)j;
dr Grzegorz Mazurkiewicz (Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego);
prof. Debórah Dwork (Clark University).
Program konferencji będzie składał się z wykładów, dyskusji, pokazów filmowych oraz warsztatów. Wykłady i dyskusje będą prowadzone przez zaproszonych ekspertów z Polski i Europy, natomiast każdy chętny będzie miał szansę poprowadzić autorski warsztat dla uczestników konferencji.
Bloki tematyczne:
I: Edukacja historyczna a kompetencje międzykulturowe
Społeczeństwa europejskie ze względu na mobilność i migracje stają się coraz bardziej zróżnicowane. Wiele z nich ma też dużo bardziej różnorodną przeszłość, niż nam się wydaje. Różnorodność nie oznacza tu jedynie odmienności etnicznej czy religijnej. Większość ludzi w pewnych momentach swego życia doświadcza bycia „obcym” w zderzeniu z jakimś nowym środowiskiem, z określoną kulturą i nieznanymi sposobami komunikacji.
Dlatego tak ważny jest rozwój kompetencji kulturowych, aby ludzie czuli się przygotowani na spotkanie z innością. Edukacja historyczna może tu odegrać znaczącą rolę, podważając założenia odnośnie tego, co jest zwykłe, normalne, co jest uznane za pewnik.
Jakie postawy i umiejętności wzmacniające kompetencje międzykulturowe można odkryć dzięki naukom historycznym? Jak można je rozwijać w edukacji historycznej? Jakie praktyki z tego zakresu można zaobserwować w muzeach, miejscach pamięci, klasach szkolnych?
II: Historie lokalne – stosunek do innych
Kontekst wyzwań globalnych chcielibyśmy zderzyć z historiami lokalnymi dotyczącymi określonych społeczności. Jaką rolę w ich przeszłości i teraźniejszości odgrywa doświadczenie różnorodności? Jakie generuje wyzwania? Czy lokalne dziedzictwo i pamięć społeczna są w lokalnym myśleniu ważnymi punktami odniesienia w aktywności edukacyjnej? Jak animowana jest lokalna pamięć o międzykulturowej przeszłości – i jaką rolę w animacji lokalnego środowiska odgrywa różnorodność? A także: czego historie lokalne mogą nauczyć szersze środowiska?
III: Międzykulturowość w mieście
Warszawa, w której będzie odbywała się konferencja, jest niezwykle ciekawym przypadkiem miasta o bardzo bogatej wielokulturowej przeszłości, które dziś, mimo zwiększającej się obecnie liczby imigrantów, na tle innych europejskich stolic jest miastem niezwykle homogenicznym.
Ten ciekawy casus stanie się punktem wyjścia do mówienia o wielokulturowości (międzykulturowości) współczesnego miasta, o znaczeniu edukacji historycznej dla budowania postaw otwartości i szacunku wobec mniejszości kulturowych i imigrantów, o relacjach między przestrzenią publiczną miast a ich historią i pamięcią społeczną. Zastanowimy się, czyja jest pamięć, jakie jej przejawy można odnotować w przestrzeni miasta – i jak można dać jej drugie życie?
IV: Jak radzić sobie z uprzedzeniami, dyskryminacją i mową nienawiści
Wrogość wobec określonych grup, uprzedzenia, nawet jeśli obserwujemy je we współczesnych odsłonach, jak np. mowa nienawiści czy współczesne akty przemocy, możemy zawsze rozpatrywać w kontekście historycznym. Często ci, którzy mają negatywny stosunek do mniejszości, nie mają świadomości tego, jak negatywne konsekwencje wywoływały podobne postawy w przeszłości i jak wpływają one na społeczeństwa dziś.
Jak historyczna wiedza na temat rasizmu, antysemityzmu i innych form agresji wobec mniejszości może wspomóc edukację i zapobiegać dyskryminacji? Jak edukacja historyczna może przyczynić się do zwalczania uprzedzeń i nienawiści? Jak edukacja w miejscach opartych na materii, jak muzea czy miejsca pamięci, może mierzyć się z nienawiścią w przestrzeni Internetu?
Zaproponuj swój warsztat do jednego z czterech bloków tematycznych konferencji! Na zgłoszenia czekamy do 15 stycznia 2015 roku pod adresem mprus@polin.pl.
Ważne terminy:
Do 15 stycznia – nadsyłanie zgłoszeń do prowadzenia sesji warsztatowych
25 lutego – ogłoszenie pełnego programu konferencji i rozpoczęcie rejestracji uczestników
31 marca – zamknięcie rejestracji uczestników
20–22 kwietnia – międzynarodowa konferencja „Międzykulturowość w edukacji historycznej”
Koordynatorka programowa: Ewa Chomicka, echomicka@polin.pl
Koordynatorka ds. organizacji konferencji: Monika Prus, mprus@polin.pl
Realizacja projektu dzięki wsparciu udzielonemu z funduszy norweskich i EOG przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię