POLIN Music Festival: Historia między dźwiękami
Prawykonanie symfonii inspirowanej wystawą stałą, premiera poematu muzycznego o życiu Mieczysława Wajnberga i inauguracja cyklu „Wajnberg@100”, kwartety smyczkowe Johna Zorna, premiera płyty „Polskie tango hebrajskie” – to tylko niektóre z wydarzeń drugiej edycji POLIN Music Festivalu. Trzydniowe muzyczne święto, w tym roku pod hasłem „Historia między dźwiękami”, odbędzie się między 15 a 17 lutego 2019 r.. Na scenie Muzeum POLIN wystąpią m.in. JACK Quartet, Michael Guttman, Linus Roth, Jing Zhao i orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Marzeny Diakun. Sprzedaż karnetów rusza 21 grudnia.
W Muzeum POLIN muzyka jest medium. Jest nośnikiem historii jej twórców – żydowskich kompozytorów
i wykonawców. Pozwala poczuć emocje podobne do tych, jakie odczuwali mieszkańcy przedwojennej, wielokulturowej Warszawy zasiadając w sali koncertowej czy tańcząc tango na dancingu. Pozwala nam dziś, tu i teraz, prezentować nową muzykę żydowską: stawiać pytania o to czym jest żydowska tożsamość dla współczesnych kompozytorów i wykonawców. W Muzeum POLIN muzyka, między dźwiękami, opowiada historię Żydów polskich.
Po sukcesie inauguracyjnej edycji zatytułowanej „Roots’n’Fruits”, zapraszamy na drugą odsłonę POLIN Music Festivalu, którego hasłem przewodnim będzie właśnie „Historia między dźwiękami”. Festiwal odbędzie między 15 a 17 lutego 2019 r..
WAJNBERG@100
Głównym bohaterem drugiej edycji POLIN Music Festivalu będzie Mieczysław Wajnberg. Ten wybitny polsko-żydowsko-radziecki kompozytor przyszedł na świat 100 lat temu w Warszawie, w kamienicy na rogu ulic Żelaznej i Chmielnej. Jego twórczość to 154 opusowe dzieła, w tym m.in. 21 symfonii i 17 kwartetów smyczkowych. Życie Wajnberga to wędrówka przez tragiczną historię dwóch totalitaryzmów XX wieku, tułaczka
w poszukiwaniu domu, schronienia i własnego języka oraz rozdarcie między żydowskim domem, polskim wychowaniem i radziecką rzeczywistością.
Podczas POLIN Music Festivalu muzyka Wajnberga zabrzmi dwukrotnie. W koncercie otwarcia „Rapsodię na tematy mołdawskie” wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Marzeny Diakun wykona niemiecki skrzypek Linus Roth. Dzień później premierę będzie miał poemat muzyczny o życiu Wajnberga w reżyserii Natalii Babińskiej. Spektakl oparty jest na nieprezentowanych dotąd w Polsce dwóch cyklach pieśni kompozytora: „Tryptyk” i „Profil”. W rolę Wajnberga wcieli się znakomity bas Tomasz Raff. Te dwa wydarzenia zainaugurują koncertowy cykl „Wajnberg@100”, który odbywać się będzie w Muzeum POLIN przez cały rok.
SYMFONIA I POCZTÓWKA
Premier podczas tegorocznej edycji POLIN Music Festivalu będzie więcej. Obok muzyki Wajnberga na koncercie otwarcia usłyszymy prawykonanie II Symfonii amerykańskiego kompozytora Sturdivanta Adamsa. Symfonia nosi tytuł „POLIN” i jest już drugim – po kompozycji „POLIN” Radzimira Dębskiego zaprezentowanej w 2016 roku – symfonicznym dziełem, dla którego inspiracją stała się wystawa stała „1000 lat historii Żydów polskich”.
Tego samego wieczoru Muzeum POLIN włączy się w międzynarodową wymianę muzycznych pocztówek. Zainicjowany przez Nowojorskich Filharmoników projekt Musical Postcards ma na celu łączenie młodych ludzi
z całego świata za pomocą muzyki. Najpierw zabrzmi muzyczna pocztówka od pochodzącego z Syrii Nawrasa Al Taky’ego zatytułowana „Trip”, a następnie odpowiedź na nią, którą specjalnie na POLIN Music Festival przygotował polski kompozytor młodego pokolenia Mateusz Śmigasiewicz.
KWARTETY SMYCZKOWE JOHNA ZORNA
John Zorn to postać, której zainteresowanym muzyką przełomu XX i XXI wieku, przedstawiać nie trzeba. Kultowy saksofonista, improwizator i spiritus movens nowojorskiej awangardy muzycznej przygotował osobiście program dla POLIN Music Festivalu. JACK Quartet – najbardziej rozchwytywany dziś amerykański kwartet muzyki nowej wykona „Necronomicon” (2003), „Kol Nidre” (1996) i „The Alchemist” (2011). Utwory zabrzmią drugiego dnia POLIN Music Festivalu, a poprzedzi je wspomniany już wcześniej poemat muzyczny o życiu Mieczysława Wajnberga.
ŻYDOWSKIE TANGO
Niedzielny wieczór festiwalowy będzie składał się z trzech części. Rozpocznie go spotkanie i wspólne słuchanie nagrań z okazji premiery albumu „Polskie Tango Hebrajskie” wydanego przez Muzeum POLIN we współpracy ze Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. Kuratorzy albumu – Katarzyna Zimek i Tomasz Jankowski – opowiedzą o niezwykłym epizodzie w historii polskiej przedwojennej fonografii: próbie zawojowania Palestyny hebrajskimi wersjami szlagierów polskiego tanga. Następnie odbędzie się projekcja filmu „Tango. La historia con Judios”. Obraz ten opowiada o żydowskich emigrantach z Europy, którzy
w Buenos Aires stali się wybitnymi współtwórcami argentyńskiego tanga. Finałem wieczoru będzie koncert inspirowany książką Julio Nudlera pod tytułem „Z getta na milongę”. Kuratorem projektu jest kontrabasista Ariel Eberstein. Na scenie Muzeum POLIN usłyszymy m.in. muzykę rodziny Lipeskerów, Simóna Bajour (urodzonego jako Szymsia Bachórz), a także Gustava Mahlera. Obok Ariela Ebersteina wystąpią: skrzypek Michael Guttman, pianistka Chloe Pfeiffer oraz bandeonista Lysandre Donoso.
Kuratorami festiwalu są Michael Guttman i Kajetan Prochyra.