Berjozkele w Krakowie
Zapraszamy do Żydowskiego Muzeum Galicja na krakowską premierę płyty Berjozkele 15 marca o godz. 19.
BERJOZKELE to projekt muzyczny reinterpretujący, w nowoczesny sposób, tradycyjne i przedwojenne piosenki w jidysz. Pierwszy album – Berjozkele – kołysanki i pieśni wieczorne jidysz – ukazał się 14. grudnia 2014 nakładem Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie. Płyta dostępna jest na stronie księgarni Instytutu: www.sforim.pl
BERJOZKELE to:
Ola Bilińska – śpiew, OP-1, dzwonki orkiestrowe, looper
Kacper Szroeder – trąbka, flugelhorn, cymbały białoruskie, looper
Michał Moniuszko – kontrabas, mandolina
ALBUM „Berjozkele” to zbiór utworów nastrojem i tematyką związanych z nocą, ciszą, snem. Wiele z nich było popularnych w Polsce i na Kresach Wschodnich na początku XX wieku i w okresie międzywojennym, należały do repertuaru znanych artystów tamtych lat; inne z kolei to utwory u nas nieznane lub zapomniane. Bardzo ważną płaszczyzną tych kompozycji są teksty, czasem anonimowe, tradycyjne, często autorstwa poetów jidysz. Są świadectwem talentu przedwojennych twórców i bogactwa kultury jidysz. Wokalistka, pod okiem jidyszystki Anny Rozenfeld, dokonała starań by jak najpełniej odtworzyć to bogactwo, z ogromną dbałością o brzmienie języka i interpretację.
KOŁYSANKI to z założenia intrygujące formy – funkcjonujące na granicy jawy i snu; muzyczne przewodniki w podświadomość, wspomnienia, w czas dzieciństwa. Członkowie Berjozkele dokonali bardzo uważnej selekcji by stworzyć program spójny stylistycznie i pod kątem zawartych w tych utworach emocji, a zarazem różnorodny. Za pomocą minimalistycznych środków muzycznych powołali te często ponad stuletnie kompozycje z powrotem do życia, nadając im współczesną, frapującą formę przy pomocy zarówno elektronicznych, jak i akustycznych instrumentów.
ALBUM na stronie BANDCAMP: https://berjozkele.bandcamp.com
WYWIAD z Olą Bilińską i fragmenty koncertu Berjozkele w kawiarni Piosenka o Porcelanie w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie: http://www.youtube.com/watch?v=EcdsmC1TXPo
Materiał muzyczny Berjozkele może być także wykonywany przez wokalistkę SOLO lub z gościnnym udziałem MIKOŁAJA TRZASKI oraz/lub RAPHAELA ROGIŃSKIEGO.
OLA BILIŃSKA – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, multi-instrumentalistka, na co dzień liderka mistyczno-folkowego Babadag; wspiera wokalnie Muzykę Końca Lata, współpracuje m. in. z muzykamiMaciejem Cieślakiem, Raphaelem Rogińskim, SzaZaZe, Andrzejem Smolikiem, Danielem Pigonskim. Z równą przyjemnością pracuje z reżyserami (Daria Kopiec, z którą zrealizowała spektakl „Emisariusz” w Łódzkim Centrum Dialogu), tancerzami (Pracownia Fizyczna) oraz grafikami i wideo-artystami. Na swojej ścieżce muzycznej śpiewała już gatunki tak różne jak alternatywny pop, rock, house, techno, jazz, bluegrass, opera i miejski folk; z wykształcenia anglistka i tłumacz poezji; obroniła dyplom o wpływie muzyki na współczesną poezję brytyjską na Uniwersytecie Warszawskim. Przez ponad rok współpracowała z Biweekly, anglojęzyczną wersją internetowego Dwutygodnika Narodowego Instytutu Audiowizualnego prowadząc dział „Fiction”, w którym tłumaczyła na angielski oraz dokonywała nietypowych dźwiękowych interpretacji wierszy młodych polskich poetów. Felietonistka w kwartalniku muzyki alternatywnej M/I.
MICHAŁ MONIUSZKO – urodzony i wychowany w Sejnach animator kultury i wychowawca, członek Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego prowadzonej przez Ośrodek i Fundację „Pogranicze” w Sejnach. Twórca programu muzycznego i edukacyjnego Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej, w ramach działania Fundacji prowadzi także autorski program Muzyka Miejsca. W Berjozkele gra na kontrabasie i mandolinie.
KACPER SZROEDER – wychowanek muzyczny Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego, gdzie zdobywał umiejętności gry na flugelhornie i trąbce; urodzony w Sejnach, od 2012 mieszka w Warszawie, gdzie stał się członkiem ważnych projektów muzycznych warszawskiej sceny: Cukunft, gdzie dołączył do Raphaela Rogińskiego, Pawła Szamburskiego i Pawła Szpury, realizując ich wizję nowej muzyki żydowskiej, Sztetl – współczesnej reinterpretacji muzyki klezmerskiej autorstwa młodych muzyków z Warszawy i Sejn – oraz Banda Dzeta, autorskiego zespołu wileńskiego muzyka Justinasa Vazneviciusa. W Berjozkele poszerza swoje instrumentarium o cymbały białoruskie. Dzieląc swój czas między Warszawę i Sejny, prowadzi oraz aktywnie uczestniczy w projektach Ośrodka I Fundacji “Pogranicze”.