JEWISH.ORG.PL

logo

JEWISH.ORG.PL

Opinie
Home›Opinie›Rabin Pash. Paraszat Mecora

Rabin Pash. Paraszat Mecora

By aktivo
24 kwietnia 2015
2124
0
Share:

W Torze chasydzkiej mamy dwie podstawowe wartości, bez których nie można służyć Haszem, tak jak się powinno: są to radość i pokora. Rabin Klonimus Kalman naucza, że te dwie wartości są ze soba powiązane, zależą od siebie nawzajem i bez jednej nie będzie drugiej. Tego uczymy się w związku z „mecora” – trędowatym. Na początku Tora uczy nas praw dotyczących trędowatego. „Dalej powiedział Pan do Mojżesza i Aarona: Jeżeli u kogoś na skórze ciała pojawi się nabrzmienie albo wysypka, albo biała plama, która na skórze jego ciała jest oznaką trądu, to przyprowadzą go do kapłana Aarona albo do jednego z jego synów kapłanów…  Kapłan stwierdzi to i uzna człowieka za nieczystego”. (Wajikra 13:1-3)

Chasidut uczy, że trąd nie jest chorobą ciała lecz chorobą duszy człowieka i tylko jej objawy pojawiają się na ciele jako trąd.

Co to za wewnętrzna choroba trędowatego? To choroba pychy. Pycha pozbawia go również radości. Pycha i smutek razem sprowadzą trąd, chorobę duszy, która objawia się fizycznie.

Jak, w takim razie, można wyleczyć trędowatego?

Można pomyśleć, że trzeba by było zwiększyć radość.  Miłe towarzystwo, rozmowy, żarty itd. poprawią nastrój i ucieszą.  Można by było założyć, że Tora powie trędowatemu, by zbliżył się do ludzi.

Ale nie.  Tora przykazuje całkowite odosobnienie trędowatego.

„Przez cały czas trwania tej choroby będzie nieczysty. Będzie mieszkał w odosobnieniu. Jego mieszkanie będzie poza obozem”. (Wajikra 13:46)

(Dobrze, cynicy powiedzą, to dlatego, aby inni się od niego nie zarazili, ale dla nas, w świecie chasydzkim, w którym takie rzeczy techniczne nie mają znaczenia, wszystko jest czystą duchowością.)

Tak to wyjaśnia Rabin Klonimus Kalman

Potrzba tu radości, ale radości innego rodzaju. Nie radości z przyjaciół, lecz radości, która nadchodzi po żałowaniu za grzechy (zrobieniu teszuwy).

Trędowaty zostaje zmuszony do odosobnienia.  Siedzi, myśli o swoich uczynkach i zaczyna żałować za grzechy.  Odsunięcie się od przyjaciół da mu czas na zastanowienie się, zmniejszy jego pychę.  Samotność zmniejszy jego zależność od społeczeństwa i sprawi, że pęknie mu serce.

Gdy serce pęka, odczuwamy pokorę i całkwite poniżenie – wtedy człowiek może zrobić  prawdziwą teszuwę z głębi serca.  Żałowanie za grzechy wynikające z pokory i poniżenia dają mu ogromną radość, radość wypływająca z głębi serca, ponieważ pokora i radość zawsze chodzą parami.

Innymi słowy: w paradoksalny sposób smutek, który nadchodzi wraz z teszuwą jest drogą do prawdziwej radości.

Gdy ten stopnień wyleczenia zostanie osiągnięty, można zorganizować ceremonię oczyszczania, jak opiane jest na początku naszej parszy.

„To jest prawo dotyczące trędowatego w dniu jego oczyszczenia: będzie przyprowadzony do kapłana, a kapłan wyjdzie poza obóz. Jeżeli kapłan stwierdzi, że trędowaty został uzdrowiony z choroby trądu” (Wajikra 14:2-3)

„Z choroby trądu” pychy – został uzdrowiony.  „Kapłan” symbolizuje radośc z całkowitej teszuwy.

Tak napisano w księdze Zohar:

R. Jehuda zaczął dyskusję, mówiąc: „Służ Haszem z radością, stań przed jego obecnością śpiewając” (Tehilim 100:2). Nauczyliśmy się, że każdy rodzaj posługi, jaką chce człowiek wykonać przed Najświętszym, niech będzie błogosławiony, powinna zostać wykonana z radością i chętnym sercem, aby posługa była całkowita. Jeśli powiesz, że niemożliwe to jest przy składaniu ofiary, ponieważ człowiek złamał prawo Pana, prawo Tory i żałował za grzechy przed swoim Panem, jak mógłby stawić Mu czoła?  Co najmniej ze złamanym duchem.  Gdzie jest radość?  Gdzie jest śpiew?

Odpowiedział: Uczyliśmy się tego.  Człowiek, który zgrzeszył przed swym Panem i złamał jego prawo powinien być skruszony, gdy przychodzi złoyżć ofiarę i naprawić krzywdę.  Najlepiej gdy zapłacze.  Nie ma tu radości ani śpiewu. Są one obmyślone przez kapłanów i lewitów, którzy dodaja mu radośc i śpiew.  Radość ustanowiona zostaje przez kapłana, ponieważ jest on zawsze daleki od osądu. Kapłan powinien zawsze mięc bardziej radosne i szczęśliwe oblicze niż reszta ludzi, ponieważ jego korona KAPŁAŃSTWA się do tego przyczynia.

Kapłan posługuje się różnymi przedmiotami, symbolizującymi pokorę, jak na przykład:

„to kapłan każe, żeby ten, który ma być oczyszczony, przyniósł… kawałek drzewa cedrowego, nitki karmazynowe i hizop…”. (Wajikra 14:4)

Raszi wyjaśnia:

„Drzewo cedrowe – wybrano drewno wysokiego drzewa, ponieważ jego wysokość jest karą za wywyższanie się. Nitki karmazynowe i hizop – jakie jest lekarstwo, które może go uzdrowić?  Powinien zniżyć się z pozbyć się arogancji jak robak i jak hizop.” (Raszi Wajikra 14:4).

Gdy człowiek mieć będzie znów pokorę, kapłan może dodać mu radości i pozwolić mu wrócić do zwyklego życia społecznego.

„Potem wróci do obozu…” (Wajikra 14:8)

Gdy będzie i pokorny i radosny.

 

Rabin Boaz Pash – Tłumaczyła Yael Robinson
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie tekstu

Previous Article

"Las" dla Sprawiedliwych

Next Article

Zmarł profesor Władysław Bartoszewski

0
Shares
  • 0
  • +

Related articles More from author

  • Opinie

    Rocznica wyzwolenia Auschwitz

    27 stycznia 2015
    By aktivo
  • Opinie

    Otwarta Rzeczpospolita o wypowiedziach Stanisława Michalkiewicza

    3 lipca 2015
    By aktivo
  • AntysemityzmIzrael i światOpinie

    Oświadczenie dotyczące oficjalnych deklaracji UNESCO, zaprzeczających związkom Żydów z miastami Ziemi Izraela.

    7 lipca 2017
    By Redakcja
  • Opinie

    Paraszat Ki Tisa

    6 marca 2015
    By aktivo
  • Opinie

    Paraszat Masej

    24 lipca 2015
    By aktivo
  • Opinie

    List otwarty

    21 stycznia 2015
    By aktivo

Leave a reply Anuluj pisanie odpowiedzi

0

Polecamy

  • Izrael i światWiadomości

    Izrael: znamy termin przyśpieszonych wyborów parlamentarnych

  • Izrael i światWiadomości

    Izraelska drużyna piłkarska zaatakowana w Polsce. „Wyglądało na zaplanowaną zasadzkę

  • Wiadomości

    Interwencja Ambasadora

KulturaSpołecznośćWiadomościWydarzenia

Święta Pesach 5782-2022

  • Zmarł znany izraelski pisarz Amoz Oz

    By Redakcja
    28 grudnia 2018
  • Ukazał się listopadowo-grudniowy numer  „Midrasza”  

    By Redakcja
    23 grudnia 2018
  • POLIN Music Festival: Historia między dźwiękami

    By Redakcja
    21 grudnia 2018

O NAS

Strona www.jewish.org.pl i profil na FB jewish.org.pl są jedynymi oficjalnymi mediami Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce. Znajdują się na nich informacje dotyczące aktualnych wydarzeń w Gminach oraz życia żydowskiego w Polsce i na świecie. Związek zamieszcza tam informacje o imprezach i wydarzeniach które organizuje, lub którym patronuje. Nasze media prezentują też oficjalne stanowisko Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich dotyczące życia polskich Żydów oraz publikują oświadczenia European Jewish Congress dotyczące sytuacji Żydów na całym świecie.

Strona korzysta z dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administacji.

Nasze media społecznościowe

Napisz do nas

redakcja.jewish@jewish.org.pl

Dołącz do nas na Facebooku

Copyright © 2019 jewish.org.pl. All Rights Reserved.
Strona korzysta z dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Dbając o standardy ochrony danych osobowych, w związku z wejściem rozporządzenia RODO, zaktualizowaliśmy politykę prywatności serwisu.