Antysemityzm nie jest poglądem – warsztaty
Żydowskie Stowarzyszenie Czulent w partnerstwie z fundacją Autonomia i Fundacją Korczakowską zaprasza do udziału w pilotażowych warsztatach projektu pt.:„Antysemityzm nie jest poglądem” finansowanego z funduszy EOG w ramach programu “Obywatele dla Demokracji”.
Cel ogólny warsztatu:
Podniesienie kompetencji (postawy, wiedza, umiejętności) osób zajmujących się edukacją w zakresie przeciwdziałania antysemityzmowi w edukacji oraz prowadzenia edukacji przeciwko antysemityzmowi.
Cele szczegółowe warsztatu:
Podniesienie zdolności do identyfikacji antysemickich przekazów obecnych w treściach nauczania w systemie edukacji formalnej.
Podniesienie umiejętności ich krytycznej konstruktywnej analizy i zmiany.
Zwiększenie umiejętności samodzielnego tworzenia przekazu edukacyjnego wolnego od antysemityzmu, a także prowadzenia działań edukacyjnych przeciwdziałających antysemityzmowi.
Osoby uczestniczące w warsztacie będą miały okazję do dostosowywania treści warsztatu do możliwości i potrzeb grup, z którymi pracują na co dzień.
Warsztat ma charakter pilotażowy. Oznacza to, że jednym z jego celów jest uzyskanie informacji zwrotnych i wskazówek od osób uczestniczących, a wynikających z ich wiedzy, doświadczenia i świadomości.
Zagadnienia:
Warsztat będzie oparty na koncepcji warsztatu antydyskryminacyjnego. Podstawową zawartość warsztatu stanowić zatem będą takie zagadnienia, jak:
Moduł I – tożsamość grupowa, postrzeganie innych,
Moduł II – antysemickie uprzedzenia i stereotypy, relacje władzy między grupami (dominującymi i podległymi/uciśnionymi) – mechanizm dyskryminacji i piramida nienawiści,
Moduł III – umiejętności rozpoznawania jawnych i ukrytych treści antysemickich – krytyczne czytanie i myślenie,
Moduł IV – przeciwdziałanie i reagowanie na antysemickie uprzedzenia, stereotypy i przekazy w edukacji.
Zgodnie z przyjętą w projekcie „Antysemityzm nie jest poglądem” definicją „edukacja przeciw antysemityzmowi” to świadome działania podnoszące wiedzę, umiejętności i wpływające na postawy, które mają na celu aktywne zapobieganie, reagowanie i przeciwdziałanie antysemityzmowi, przemocy motywowanej antysemickimi uprzedzeniami oraz na odrzuceniu antysemickich stereotypów i antysemickiego myślenia zakorzenionego w języku, mediach, społeczeństwie, prawie, kulturze i in. a także w ideologiach ekstremistycznych wymierzonych w Żydów/Żydówki lub osoby, które nie są Żydami/Żydówkami ale są celem, ze względu na ich faktyczne bądź domniemane powiązanie, związek, przynależność, członkostwo lub udzielanie wsparcia szeroko rozumianej społeczności żydowskiej wyróżnianej na podstawie faktycznych lub domniemanych cech.
Edukacja przeciwko antysemityzmowi przekazuje rzetelną wiedzę na temat żydowskiej historii, kultury oraz historii, mechanizmów i form antysemityzmu. W rezultacie daje możliwość do aktywnego zaangażowania się w zwalczanie problemu społecznego, jakim jest antysemityzm.
W trakcie warsztatu posługiwać się będziemy materiałami i wynikami przeprowadzonej w ramach projektu „Antysemityzm nie jest poglądem” analizy podręczników edukacyjnych, materiałów pomocniczych i programowych dla nauczycieli i nauczycielek oraz materiałów edukacyjnych z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji dla trenerów i trenerek.
Kontekst:
Z regularnie prowadzonych w Polsce badań dotyczących antysemityzmu wynika, że nie maleje odsetek osób przekonanych o „istnieniu żydowskiego spisku” (63% badanych), o „rytualnych mordach na polskich dzieciach dokonywanych przez Żydów” (23% badanych), o tym że “Żydzi dążą do poszerzenia swojego wpływu na świat”. 44% badanych jest zdania, że “Żydzi rządzą światem”, a połowa – że osiągają “cele grupowe dzięki tajnym stowarzyszeniom” itd.. Mowa nienawiści oparta na antysemityzmie należy do najpowszechniejszych w Polsce.
W ramach projektu „Antysemityzm nie jest poglądem” realizowanego przez Żydowskie Stowarzyszenie Czulent w partnerstwie z fundacją Autonomia przeprowadzona została analiza przekazu edukacyjnego, której celem było m.in. zlokalizowanie w podręcznikach narracji, schematów argumentacyjnych i odwołań kulturowo-historycznych, które nie tyle szerzą antysemityzm, ile jemu nie przeciwdziałają – nie budują w umysłach uczniów mocnej bariery immunologicznej uniemożliwiającej zagnieżdżenie się w nich antysemickich stereotypów i uprzedzeń, nie przeciwdziałają przychodzącej spoza szkoły – z sieci, przekazu rodzinnego, środowisk koleżeńskich – coraz atrakcyjniejszej ofercie nietolerancji i ksenofobii, w tym antysemityzmu.
Specyfiką świata podręcznikowej narracji i komunikacji jest założona asymetria relacji nadawca-odbiorca, nadrzędność podręcznika/nauczyciela i podrzędność ucznia. To zupełnie inna relacja niż ta, z którą mamy do czynienia w publicystyce. Publicysta ma przewagę nad czytelnikiem, bo dysponuje „łamami”, ale nie jest tym, który z definicji naucza. Komunikat podręcznika/nauczyciela jest z założenia prawdą, komunikat publicysty jest poglądem. To bardzo istotna różnica, wpływająca na to jak autorzy podręczników, używający ich nauczyciele i uczniowie są usytuowani komunikacyjnie, jak postrzegają i wypełniają swoje komunikacyjne role.
Analiza materiałów i podręczników trenerskich poświęconych edukacji antydyskryminacyjnej wykazała, że wcale lub bardzo niewiele miejsca poświęca się kwestii antysemityzmu i przeciwdziałania mu, co wydaje się poważnym brakiem, szczególnie w Polsce.
Do kogo skierowane są warsztaty?
Do udziału zapraszamy osoby zajmujące się edukacją zarówno w systemie edukacji formalnej, jak i pozaformalnej, które są zainteresowane edukacją przeciwko antysemityzmowi.
Liczba miejsc ograniczona – 16.
Warunki udziału:
Udział w warsztatach jest nieodpłatny! Projekt jest realizowany w ramach programu “Obywatele dla Demokracji” finansowanego z funduszy EOG.
Zgłoszenia:
Prosimy o przesłanie CV i list motywujący. Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres mailowy office@czulent.pl
Miejsce:
Warsztaty odbędą się w Warszawie, informacje o miejscu otrzymają osoby zakwalifikowane do udziału.
Termin: 9 i 10 maja (łącznie 16 godzin szkoleniowych, 12 zegarowych).
Osoby prowadzące:
Wojciech Lasota – Prezes Fundacji Korczakowskiej (www.korczakowska.pl), były pracownik Ośrodka Dokumentacji i Badań Korczakianum (Muzeum Warszawy). Stworzył pierwszy w Polsce program studiów podyplomowych, opartych na myśli i praktyce Janusza Korczaka. Instruktor teatralny, z wykształcenia historyk sztuki, niegdyś copywriter i edukator. Prowadzi wykłady, zajęcia i warsztaty Korczakowskie dla dzieci, młodzieży i szeroko rozumianej kadry edukacyjnej. Obecnie trener umiejętności miękkich, ukończył Szkołę Trenerów prowadzoną przez Grupę TROP. Współpracownik Uniwersytetu Warszawskiego, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej współprowadził moduł “Zarządzanie w dialogu”.
Anna Makówka –Kwapisiewicz – historyczka, dziennikarka, działaczka społeczna i trenerka antydyskryminacyjna. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Historyczny. Współpracowała z Wydawnictwami Austeria i Midrasz, Stowarzyszeniem Centrum Polsko-Niemieckie, Fundacją Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, Instytutem Karta, Internationaler Bund Polska i Radio Kraków Małopolska. Autorka projektu wydawniczego “Majses”, w którym jedna z książek “Majn Alef Bejs” zdobyła główną nagrodę BolognaRagazzi Award podczas Targów Książki Dziecięcej w Bolonii. Członkini Towarzystwa Interwencji Kryzysowej. Prezeska Żydowskiego Stowarzyszenia Czulent.
Agata Teutsch – absolwentka Instytutu Stosunków Międzynarodowych UW i Szkoły Praw Człowieka Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Od 2004 roku pracuje jako edukatorka w obszarze przeciwdziałania przemocy motywowanej uprzedzeniami, przestępstwom z nienawiści i dyskryminacji (także w szkołach dla trenerów/ek). Specjalistka, realizatorka projektów oraz autorka publikacji i materiałów edukacyjnych. Jest pomysłodawczynią i współrealizatorką m.in. wieloletniego programu edukacji antydyskryminacyjnej „Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami – edukacja antydyskryminacyjna i przeciwdziałanie dyskryminacji w edukacji”. Współzałożycielka fundacji Autonomia, Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej, członkini Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych i Towarzystwa Interwencji Kryzysowej.